Pääkkösen sukuseuran jäsenkirje

Hyvä sukulainen Pääkkönen, Pääckönen, Pääköin, Pääköinen, Päköter, Päkötär, Päköitär, Pääkötär

Vuonna 1975 löysi Hilma Pääkkönen Yli-Vieksin Alatalon mailta Kellojärven rannasta viikinkiajan tyyppiä edustavan rautakirveen. ”Siinä se tökötti rantapenkassa. Oli vielä männynjuuri kasvanut kirveensilmän läpi.” Kansallismuseon ajoituksen mukaan löytö on noin vuodelta 800 jKr. Samaan aikakauteen kuuluu myös toinen Huuhilon mailta tavattu esine, skandinaavinen, pronssista valettu kupurasolki. ”(Unto Heikura: Kuhmon Sampo s. 19)

Kartta vuodelta 1650. Lähde: Vieksi.fi

Kesän aikana kannattaa harrastaa sukututkimusta. Hautausmaat, kirjastot, maakunta-arkistot ja Kansallisarkisto sekä netti tarjoavat mielenkiintoisia lähteitä sukutietouden lisäämiseksi. Arkistolaitoksen nettisivuilta löytyy paljon mielenkiintoisia lähteitä ja linkkejä digitoituihin aineistoihin. Sukututkijalla lienee ainoastaan runsauden pulaa saatavilla olevien lähdeaineistojen määrän suhteen. Muiden muassa Oulun sukututkimusseura ry myy edullisesti (5€/kpl) Sotkamon seurakunnan puhtaaksi kirjoitettuja rippikirjoja, Kainuun esipolvihakemistoja ja muuta sukututkimukseen liittyvää hyödyllistä kirjallisuutta. Näitä julkaisuja myydään Oulun maakunta-arkistossa.

Alkaneena kesänä vietetään Pääkkösten yhteistä sukutapahtumaa Kuhmossa sunnuntaina 20.7.2014. Päivä aloitetaan jo aamusta rompetoritapahtumalla Ylä-Vieksillä Ellan pirtin kentällä. Sään salliessa nähtävillä on pieniä kotieläimiä ja monenlaista myytävää traktoreista ”saunavihtoihin”. Iltapäivällä tapahtuma jatkuu parin kilometrin päässä vastakunnostetulla Vesantalolla, jossa pidetään Pääkkösen sukuseura ry:n vuosikokous klo 15.00 alkaen. Kokouksessa ovat esillä sääntömääräiset asiat ja sääntömuutosasiat. Kokouksen jälkeen on mahdollisuus edulliseen ruokailuun, ja tarjolla on kainuulaista palvilihakeittoa sekä mansikkaleivoskahvit. Kannattaa varata hieman käteistä mukaan. Tapahtumaa jatketaan kello 17.00 alkaen perinteisillä iltamilla, joiden ohjelmassa on muiden muassa professori Antero Heikkisen esitelmä, haitarimusiikkia, sketsi ja metsätyötä käsittelevä vanha elokuva. Tapahtumaan on vapaa pääsy, ja olette sydämellisesti tervetulleita tapaamaan sukulaisia ja tutustumaan uusiin sukulaisiin ja kyläläisiin. Kanttiini on auki tapahtuman aikana.

Tapahtumapaikkojen osoitteet: Ellan pirtti Päivärinteentie 7/Hyrynsalmentie 1680 ja Vesantalo Hyrynsalmentie 1520.

Vieksiltä löytyy majoittumismahdollisuuksia kauempaa tuleville. Majoitus kannattaa varata etukäteen, koska Kuhmon kamarimusiikin aikoihin monet turistit ovat liikkeellä. Majoituspaikkoja löytyy netistä Ylä-Vieksin kyläyhdistyksen sivuilta osoitteessa www.vieksi.fi. Yhdistyksemme nettisivut on hiljattain avattu osoitteessa www. paakkosensukuseura.fi. Sivuja pyritään täydentämään ja päivittämään parhaamme mukaan. Suuren suosion saaneita sukuseuran logolla varustettuja mukeja on jälleen saatavilla. Muki maksaa 12,50€ kappale. Mukeja voi varata tai tiedustella Leena Pääkköseltä puhelin 040 5740 794.

Niitä myydään myös sukutapahtumassa.

Kesäisin terveisin ja tervetuloa-toivotuksin Leena Pääkkönen & Merja Pääkkönen & Markku Pääkkönen & Kari Pääkkönen & Pekka Karikko & Heikki Kotamaa